Міністерство палива та енергетики України

Офіційне спростування недостовірної інформації

розміщеної 25.06.2019 в Інтернет-джерелах у статті під назвою: “Керівництво “Енергоринку” цілеспрямовано зриває реформу, - Маруніч”.

 

Вимушений як директор стратегічного підприємства, яке підпорядковано
Кабінету Міністрів України, спростувати недостовірну інформацію розміщену 25.06.2019 в ряді інтернет джерел під назвою: “Керівництво “Енергоринку” цілеспрямовано зриває реформу, - Маруніч”, згідно якої так званий експерт Маруніч зазначає, що:

-   “Інспірована керівництвом державного підприємства «Енергоринок» дестабілізація фінансового становища генеруючих компаній спрямована на зрив реформи ринку електроенергії;

-  “Штучно «вимиваються» оборотні кошти у виробників електроенергії”.

-  “Все це чітко вбачається в діях керівництва держпідприємства «Енергоринок», які спрямовані на ускладнення фінансового становища виробників електроенергії та зрив запуску реформи в основоположній для економіки України галузі»”.

-         Інша інформація зазначена у статті.

 

З метою спростування інформації викладеної в статті повідомляємо.

Так, простий аналіз змістовного наповнення наведеної статті вказує на  бездоказовий та голослівний характер звинувачення вищенаведеною особою керівництва підприємства. При чому, виступаючи у інтерв’ю в якості експерта, тобто фахівця, який має необхідні спеціальні знання для дачі висновку з питань функціонування енергетичної галузі, останній, не оперує жодними офіційними даними та взагалі не зазначає як і на підставі яких першоджерел він прийшов до таких хибних висновків.

При цьому, жодних звернень та запитів від пана Маруніча на адресу
ДП “Енергоринок”, як підприємства на яке законодавець поклав виконання на Оптовому ринку електричної енергії України (далі – ОРЕ) функції Розпорядника системи розрахунків та Розпорядника коштів, з порушеного питання не надходило.

Можливо через подібний бездоказовий характер звинувачень, наведена особа в інтернет джерелах знаходиться у списку псевдосоціологів http://texty.org.ua/d/socio/person/marunych-dmytro/.

Звертаємо увагу, що ДП «Енергоринок» у своїй діяльності керується  Законами України від 16.10.1997 №575 «Про електроенергетику» та від 13.04.2017 №2019 «Про ринок електричної енергії», Договором між членами оптового ринку електричної енергії України та його додатками, двосторонніми договорами купівлі-продажу електричної енергії та іншими нормативно-правовими актами України, зокрема постановами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП).

При цьому, ДП “Енергоринок” не має ринкової влади на ОРЕ України, оскільки його діяльність жорстко регламентована (обмежена) Законами,
рішеннями Уряду, постановами НКРЕКП, Умовами та Правилами, наказами Міністерства палива та енергетики України, ДЧОРЕ (його Додатками),
Статутом, рішеннями Ради ОРЕ, тобто спеціально створеною системою
стримань та противаг, яка виключає можливість для прийняття самостійного на власний розсуд прийнятого будь-якого юридично значимого рішення.

Так, згідно ст. 15 Закону всі учасники ОРЕ укладають договори купівлі-продажу електричної енергії з суб'єктом господарської діяльності, який здійснює оптове постачання електричної енергії відповідно до договору, на підставі якого створюється оптовий ринок електричної енергії.

Також, ст. 15-1 Закону встановлено спеціальний порядок проведення розрахунків на ОРЕ. Так, у кожному розрахунковому періоді (місяці) забезпечується оплата вартості електричної енергії та послуг, закуплених у цьому періоді оптовим постачальником електричної енергії, у рівному відсотку кожній енергогенеруючій компанії (за винятком суб'єктів господарювання, які виробляють електричну енергію з використанням альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - мікро-, міні- та малим гідроелектростанціям)) та підприємству, яке здійснює централізоване диспетчерське управління об'єднаною енергетичною системою України і передачу електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами. Ця оплата забезпечується з урахуванням остаточних платежів відповідно до договору, на підставі якого створено оптовий ринок електричної енергії. 

Розпорядження коштами, що накопичуються на поточному рахунку
із спеціальним режимом використання ДП «Енергоринок», здійснюється НКРЕКП
в межах своїх повноважень, шляхом затвердження постанов, якими встановлюється алгоритм розподілу коштів.

Таким чином, ДП «Енергоринок» не може впливати на рівень розрахунків із кредиторами (виробники електроенергії та ДП НЕК «Укренерго»), оскільки це належить до виключної компетенції НКРЕКП та безпосередньо залежить від рівня розрахунків дебіторів (оператори системи розподілу, електропостачальники) із підприємством.

При цьому, відповідно до п. 1.7 постанови НКРЕКП від 29.12.2017 № 1611 оптовий постачальник електроенергії повинен забезпечити всім виробникам електроенергії (крім виробників електричної енергії з альтернативних джерел енергії) та НЕК «Укренерго» рівний відсоток оплати за розрахунковий період,
а виробникам з альтернативних джерел – 100-вісотковий розрахунок .

Тобто, всі кошти що надійшли до ДП «Енергоринок» від електропостачальних компаній (далі – ЕК) та операторів системи розподілу
(далі – ОСР) на наступний день розподіляються між виробниками електричної енергії у відповідності до алгоритму розподілу коштів встановленого постановою НКРЕКП. Розподіл коштів здійснюється між всіма виробниками електричної енергії пропорційно вартості товарної продукції відпущеної в Оптовий ринок, тим самим забезпечується рівний відсоток оплати виробникам (до 15 числа наступного місяця).

Остаточний розрахунок ЕК мають здійснити протягом 14 днів наступного місяця. ДП «Енергоринок» в свою чергу першу половину місяця здійснює доплати виробникам електроенергії за попередній місяць (відповідно Закону), а у другій половині розраховується за поточний. Зрозуміло, що недоплата постачальників та ОСР не дозволяє в повній мірі розрахуватись з генеруючими компаніями.

 

Електропостачальні компанії, що виконують функцію ПУП, ПОН та
Оператори системи розподілу, які не розрахувалися за поточну електричну енергію червня та 6 місяців 2019 року станом на 05.07.2019 (оперативні дані)

 

 

 

Найменування компанії

Заборгованість за електроенергію
червня 2019 року

Заборгованість за електроенергію за
6 місяців 2019 року

доплати за червень
2019 року

грн.

грн.

грн.

 Вінницяобленерго

2 600 827

5 378 608

0

 Тернопільобленерго

25 923 608

43 212 552

0

 Дніпровські електромережі

62 426 259

62 426 259

0

 Запоріжжяобленерго

32 251 124

32 251 124

1 000 000

 Кіровоградобленерго

1 016 123

1 016 123

0

Донецькі електромережі

16 332 733

16 332 733

0

Луганське енергетичне об'єднання

3 336 516

3 336 516

0

 Київобленерго

6 967 356

6 967 356

0

 Черкасиобленерго

39 702 244

94 579 015

0

 Житомиробленерго

3 203 583

3 203 583

0

 Прикарпаттяобленерго

6 221 854

6 221 854

0

 Львівобленерго

100 195 545

100 195 545

0

 Рівнеобленерго

4 127 748

4 127 748

0

 Миколаївобленерго

9 516 502

9 549 125

0

 Одесаобленерго

11 493 725

11 493 725

    0

 Полтаваобленерго

5 241 803

5 241 803

0

 Харківобленерго

10 369 489

10 942 968

0

Регіональні електричні мережі

40 433 610

211 112 610

0

ПЕМ Енерговугілля

331 994

43 454 002

0

МЕМ КП

310 032

310 032

0

Гарант Енерго М (Енергія Новий розділ)

7 504 242

40 998 954

0

Гарант Енерго М (Енергія Новояворівськ)

9 009 315

53 352 557

0

Енера Віниця

72 960 777

72 960 777

0

Тернопільелектопостач

27 049 238

27 049 238

0

Хмельницькенергозбут

34 838 397

34 838 397

0

Чернівецька обл. енергопос-на. ком-ія

34 380 075

34 380 075

1 744 096

Дніпровські енергетичні послуги

72 992 045

72 992 045

0

Запоріжжяелектропостачання

176 874 647

176 874 647

0

Кіровоградська обл. енергопос-на. ком-ія

43 144 423

43 144 423

0

Донецькі енергетичні послуги

46 553 209

46 553 209

0

Київські енергетичні послуги

424 761 267

425 752 557

0

Київська обл. енергопос-на. ком-ія

174 884 741

174 884 741

0

Черкасиенергозбут

59 610 461

59 610 461

0

Житомирська обл. енергопос-на. ком-ія

56 119 096

56 119 096

0

Волиньелектрозбут

19 596 781

19 596 781

0

Закарпаттяенергозбут

10 059 607

10 059 607

0

Прикарпатенерготрейд

40 640 178

40 640 178

0

Львівенергозбут

68 413 565

68 413 565

0

Рівненська обл. енергопос-на. ком-ія

45 486 900

45 486 900

0

Миколаївська електропостачальна к-ія

68 411 327

68 411 327

0

Одеська обласна енергопостач к-ія

162 936 976

162 936 976

0

Херсонська обл. енергопос-на. ком-ія

165 054 252

165 054 252

0

Полтаваенергозбут

18 838 161

18 838 161

0

Енера Суми

14 971 964

14 971 964

0

Харківенергозбут

208 424 380

208 424 380

0

Укрінтеренерго ПОН

150 146 853

658 181 098

0

Всього:

2 595 665 554

3 471 879 651

2 744 096

 

Рівень розрахунків за 2018 рік

Обсяг товарної продукції за травень 2018 року

Розрахунок за травень 2018 року станом на 01.06.2018

Розрахунок за травень 2018 року станом на 15.06.2018

Обсяг товарної продукції за червень 2018 року

Розрахунок за червень 2018 року станом на 01.07.2018

Розрахунок за червень 2018 року станом на 15.07.2018

грн.

грн.

%

грн.

%

грн.

грн.

%

грн.

%

Постачаль-ники електричної енергії

15 950 518 611,70

15 422 484 858,45

96,7%

15 764 931 969,70

98,8%

15 475 887 116,33

15 080 597 081,63

97,4%

15 284 688 597,89

98,8%

виробники електричної енергії

14 993 797 320,23

10 668 239 676,54

71,2%

14 993 797 320,23

100,0%

14 694 476 983,22

8 975 528 435,89

61,1%

14 694 476 983,22

100,0%

 

Рівень розрахунків за 2019 рік

Обсяг товарної продукції за травень 2019 року

Розрахунок за травень 2019 року станом на 01.06.2019

Розрахунок за травень 2019 року станом на 15.06.2019

Обсяг товарної продукції за червень 2019 року

Розрахунок за червень 2019 року станом на 01.07.2019

Розрахунок за червень 2019 року станом на 15.07.2019

грн.

грн.

%

грн.

%

грн.

грн.

%

грн.

%

постачальники електричної енергії

16 332 511 768,45

13 990 233 140,10

85,7%

15 977 236 856,05

97,8%

16 008 352 621,61

13 092 160 495,33

81,8%

?

?

виробники електричної енергії

15 776 053 567,57

8 525 991 470,53

54,0%

14 346 005 868,14

90,9%

15 404 409 775,70

5 022 632 918,81

32,6% *

?

?

* Рівень розрахунків з виробниками електричної енергії нижчий ніж зазвичай, що обумовлено ненадходженням авансових платежів на липень 2019 року у сумі приблизно 4,0 мрд.грн. від електропостачальних компаній, які спрямовані ними на забезпечення фінансових гарантій для участі у купівлі електроенергії на новому ринку електричної енергії.

 

Низький рівень розрахунків ЕК та ОСР зокрема обумовлений тим, що компанії перед початком роботи нової моделі ринку електричної енергії, по-перше не сплачують авансові платежі на наступний місяць (приблизно 30% від вартості товарної продукції), по-друге штучно знизили рівень розрахунків з
ДП «Енергоринок». Покрити дефіцит коштів за рахунок кредитних коштів
ДП «Енергоринок» не має змоги, оскільки в теперішньому правовому статусі підприємство функціонує лише до 01.07.2019, тому з січня поточного року не має можливості залучати кредити.  

При цьому, про рівень розрахунків ДП «Енергоринок» постійно інформує на власному сайті, а їх правомірність є предметом дослідження НКРЕКП та Аудитора Ринку.

Враховуючи зазначене, ще раз наголошуємо, що ДП «Енергоринок» працювало та працює чітко в межах законодавства України, публічно інформує про свою діяльність членів ОРЕ України та суспільство.

При цьому, не можемо не звернути увагу на викривлену зацікавленість пана Маруніча у питаннях вимивання коштів із ОРЕ, яку він емоційно висловлює із цитуванням норм радянського кримінального права (мабуть виступаючи ще й експертом у питаннях юриспруденції).

На жаль, пан Маруніч не приділяє жодної уваги фактам штучного виведення коштів з ОРЕ - ПАТ «Запоріжжяобленерго» та ПАТ «Черкасиобленерго» та доведення наведених товариств до неплатоспроможності, за якими Національним антикорупційним бюро України порушено кримінальне провадження №52016000000000236 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 Кримінального кодексу України, а саме привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем.

Необ’єктивний та явно не експертний коментар пана Маруніча обґрунтовано викликає сумніви відносно його незалежності та неупередженості у висвітленні порушених питань. 

Разом з тим, закликаємо журналістів та інших представників медіа перевіряти інформацію, що ними розповсюджується в першоджерелах та обережно відноситись до заяв так званих незалежних експертів.

При цьому, з метою отримання офіційної інформації від
ДП «Енергоринок» щодо виконання ним статутних функцій, Ви можете скористатись сторінками офіційного сайту підприємства, звернутися за телефонами: (044) 594-86-00, за електронною адресою: kanc@er.gov.ua, або із офіційним запитом на адресу підприємства.