ДП "Енергоринок" вважає, що залучення інвестицій в розвиток відновлювальної енергетики є головним кроком до енергонезалежності держави та чистого довкілля

 

1.      Функціонування оптового ринку.

В Україні більш ніж 20 років діє модель оптового ринку електричної енергії. Оператором цього ринку є ДП "Енергоринок" (далі – ДПЕ), яке здійснює ліцензовану діяльність з оптового постачання електричної енергії, в т.ч. укладаючи договори купівлі-продажу електричної енергії з усіма учасниками ринку. ДПЕ є розпорядником коштів згідно з встановленим НКРЕКП алгоритмом і не може надавати переваги будь-якому учаснику ринку. Основними постулатами діючого оптового ринку – є рівноправний доступ до ринку та пропорційна оплата за електричну енергію всім виробникам, крім виробників з відновлювальних джерел (далі – ВАД), яким держава гарантує 100 % оплати.

 

2.      Зміни, які було внесено до всіх діючих та нових договорів з ВАД з вересня 2017 року.

У зв'язку з прийняттям Закону від 13.04.2018 № 2019-VIII "Про ринок електричної енергії», з’явилась можливість внесення ряду прогресивних змін до діючих договорів з ВАД.

У липні 2017 року ДПЕ звернулося до всіх своїх контрагентів – ВАД з пропозицією продовжити термін дії договору до 2030 року з якою погодились всі без виключення ВАД.

У вересні 2017 року відбувся ряд дискусій за участю представників НКРЕКП, ДПЕ та міжнародних фінансових установ. В процесі обговорення було узгоджено чергові зміни до договору між ДПЕ та ВАД, які мали на меті покращити інвестиційний клімат в «зеленому енергетичному сегменті» та призвести до зростання інвестицій в галузь. За результатами таких дискусій ДПЕ започаткувало переукладання діючих та укладання нових договорів з ВАД в яких передбачено наступні можливості:

- переуступлення права вимоги;

- вирішення спорів у міжнародному арбітражі (Париж);

- розширення переліку обставин непереборної сили;

- право підписання попереднього договору;

- правонаступництво гарантованого покупця за договором з ВАД.

Слід зазначити, що ці умови, з одного боку, не суперечать чинній нормативній базі в галузі, з іншого – враховують більшість побажань іноземних фінансових партнерів, які намагаються мінімізувати власні ризики при здійсненні інвестицій в Україні.

 

3.      Ключові аспекти постанови НКРЕКП від 09.01.2018 № 1.

В січні 2018 року НКРЕКП прийнято рішення внести чергові зміни до примірної форми договору між ДПЕ та ВАД. Однак, правова позиція ДП "Енергоринок" у процесі обговорення була проігнорована, звернення Ради ОРЕ, та діючих ВАД також не були взяті до уваги. Рада ОРЕ, зокрема, висловила занепокоєння наявністю в примірній формі договору між ДПЕ та ВАД ризикових положень що можуть призвести до фінансового розбалансування ОРЕ.

Категоричні заперечення цій ініціативі висловив і Антимонопольний Комітет України, а також Національне антикорупційне бюро України, які застерегли Регулятора від прийняття цього рішення, як такого, що порушує антимонопольне законодавство, Господарський кодекс України, законодавство, що регулює режим іноземних інвестицій, законодавство про альтернативну енергетику, тощо.

Так, запропоновані НКРЕКП зміни до договору з ВАД передбачають наступне:

1)      Фінансові гарантії повернення кредитних коштів, причому виключно для міжнародних фінансових установ.

Такі гарантії, запропоновані НКРЕКП в разі одностороннього розірвання договору з боку ВАД, у вигляді платежу від ДП "Енергоринок" повинні покрити всі витрати такого виробника перед своїми кредиторами. При цьому постанова НКРЕКП не дає відповіді на питання щодо джерел фінансування такого платежу та подальшої долі виробничих потужностей ВАД. Характерним є і той факт, що запропоновані зміни, активно просуваються єдиним девелопером,. ВАД, що вже працюють на ОРЕ, розуміючи фінансові наслідки навіть першого можливого прецеденту такого платежу, категорично проти таких нововведень.

Останні зміни є державною гарантією, яку може надавати держава на рівні Закону, а не запроваджуватися оптовим постачальником за рекомендацією НКРКЕП. Відмітимо, що НКРЕКП у своєму листі на адресу ДПЕ зазначає, що "Примірна форма договору" є рекомендованою. Неврахування рекомендацій аж ніяк не може трактуватись як порушення чинного законодавства. Крім того, ця зміна порушує принципи рівноправного відношення оптового постачальника до учасників ринку, а боргові зобов'язання державного підприємства внаслідок можливого нездійснення зазначеного платежу при розірванні (наприклад через відсутність джерела) повинні будуть покритися з державного бюджету України.

2)      Укладання прямої угоди між ДПЕ та кредитором відповідного ВАД.

Така пряма угода відсутня в галузевому законодавстві та не має законних підстав для укладання. Законом "Про електроенергетику" встановлений вичерпний перелік учасників ринку, з якими оптовий постачальник має право укладати договори, а також виключний перелік договорів, які можливо укладати на ОРЕ.

У березні 2018 року (з початку дії нових умов в договорах запропонованих НКРЕКП) до ДПЕ звернулось 15 суб’єктів господарювання, які мають намір укласти попередній договір. Всі зазначені суб’єкти господарювання отримали примірники попереднього договору, 13 з яких вже повернули підписані примірники попереднього договору до ДПЕ. Зауважень щодо редакції попереднього договору не надходило.

Користуючись нагодою, хочемо вкотре запевнити, що ДП Енергоринок діяло, діє і буде діяти виключно в рамках законодавства України!