5. Напрями подальшого розвитку оптового ринку електричної енергії



5.1.2. Організаційна структура оптового ринку електричної енергії

Оптовий ринок електричної енергії включає такі елементи:
  1. організація купівлі та продажу електричної енергії;
  2. організація функціонування ринку;
  3. управління функціонуванням ринку;
  4. регулювання.

Перехідний період - існуюча система з розвитком ринку двосторонніх договорів та елементів балансуючого ринку

У перехідний період зберігається організаційна структура ОРЕ, визначена Законом України "Про електроенергетику" та Договором. На цьому етапі сторони Договору приводять його у відповідність із законодавством, з подальшим розробленням Правил ринку як окремого нормативно-правового акта. Ці Правила ринку затверджуються органом державного регулювання в електроенергетиці і регулюють відносини на ОРЕ.

Організація купівлі та продажу електричної енергії

Оптовий постачальник електричної енергії здійснює реалізацію електричної енергії, керуючись існуючими Правилами ринку. При здійсненні операцій відповідно до Правил ринку оптовий постачальник електричної енергії діє як посередник між генераторами та постачальниками. Для забезпечення надходження платежів всі учасники ринку зобов'язані забезпечити кредитне покриття у розмірах, які визначені правилами розрахунків. У разі неспроможності забезпечення кредитного покриття до учасника ринку застосовуються відповідні санкції.

Крім того, поступово розвиваються прямі відносини купівлі-продажу між виробниками та постачальниками або споживачами. Обсяги електричної енергії у розмірі дисбалансів, що виникають на ринку двосторонніх договорів, закуповуються та продаються оптовим постачальником електричної енергії за окремими правилами, що відрізняються від правил існуючого ОРЕ.

Організація функціонування ринку

Організація функціонування ринку базується на існуючих Правилах ринку. Це стосується подання цінових заявок виробниками, встановлення графіка диспетчеризації енергоблоків відповідно до ранжованого порядку, розрахунку граничної ціни системи та інших платежів, а також управління функціонуванням системи у реальному масштабі часу з боку оператора системи.

Розвиток ринку двосторонніх договорів безпосередньо не вплине на існуючі Правила ринку. Учасники ринку двосторонніх договорів мають надавати дані оператору ринку про їхні контрактні обсяги, однак такі дані не змінять правил подання цінових заявок, встановлення графіка, розрахунку ГЦС та функціонування системи. Разом з тим нові правила для розрахунку і сплати за дисбаланс для учасників ринку двосторонніх договорів (правила балансуючого ринку) будуть розроблені за участю суб'єктів ринку і затверджені НКРЕ.

Управління функціонуванням ринку

Для забезпечення своїх інтересів учасники ринку обирають найбільш прийнятну форму саморегулювання, при якій передбачається діяльність:

  • загальних зборів - щорічних та позачергових загальних зборів членів ринку;
  • ради ринку - сукупності голосуючих і неголосуючих директорів, які виконують свої повноваження згідно з Договором;
  • банкіра ринку - уповноваженого банку, у якому відкритий поточний рахунок із спеціальним режимом використання оптового постачальника;
  • аудитора ринку - незалежної аудиторської фірми, яка здійснює аудит ринку від імені членів ринку;
  • арбітражної комісії - комісії для вирішення спірних питань, пов'язаних з роботою ОРЕ.

Учасники ОРЕ за власним вибором можуть обрати іншу доцільну форму саморегулювання.

Перспективна модель - двосторонніх договорів та балансуючого ринку

Організація купівлі та продажу електричної енергії

Основними відносинами купівлі-продажу будуть двосторонні договори між виробниками та постачальниками або споживачами. Умови таких договорів визначатимуться сторонами цих договорів з урахуванням вимог, які встановлюються НКРЕ.

Для проведення розрахунків відомості про обсяги, зазначені у договорах, будуть доводитись до відома оператору ринку. Всі суб'єкти, що купують або продають фізичні обсяги електричної енергії, братимуть участь у балансуючому ринку. Балансовий механізм купівлі та продажу електричної енергії здійснюється через оператора ринку. Оператор ринку вимагатиме кредитного покриття від усіх учасників балансуючого ринку.

Організація функціонування ринку

Покупці та продавці електричної енергії укладатимуть двосторонні договори шляхом двосторонніх переговорів або через біржу. Для функціонування ОЕС необхідно, щоб відомості про обсяги, зазначені у договорах, доводились до відома оператору системи. Оператор системи при плануванні включення у диспетчерський графік енергогенеруючого блока повинен враховувати ці обсяги.

Покупці та продавці електричної енергії беруть участь у балансовому механізмі згідно з Правилами ринку.

Управління функціонуванням ринку

Забезпечення функціонування балансуючого ринку здійснюється загальними зборами учасників та радою ринку. Згідно з Договором функції ради можна розподілити на три категорії - управління, внесення змін до договору балансуючого ринку та забезпечення дотримання сторонами умов цього договору.

Державне регулювання (на перехідному періоді та при запровадженні перспективної моделі)

На перехідному етапі за органом державного регулювання зберігаються функції і повноваження, що передбачені законодавством.

Державне регулювання здійснюється шляхом:

  • ліцензування - розроблення та затвердження ліцензійних умов та видача ліцензій;
  • ціноутворення - встановлення:
    • тарифів на послуги природних монополій з передачі електричної енергії та диспетчеризації;
    • плати за послуги оператора ринку:
    • оптової складової, що враховується у роздрібному тарифі, доки постачання не стане цілком конкурентним видом діяльності (тобто, нагляд за виконанням зобов'язань щодо оптимальної закупівлі для постачальників за регульованими тарифами).
  • здійснення в установленому порядку контролю за діяльністю суб'єктів електроенергетики.

До функцій НКРЕ на ринку належать також затвердження Договору та Правил ринку, врегулювання спорів, вжиття заходів до ліцензіатів у разі невиконання ними своїх зобов'язань, моніторинг ринку.