Загальні збори членів ОРЕ 2009



Доповідь

Звіт Аудитора ОРЕ на щорічних Загальних зборах членів Оптового ринку електричної енергії України за 2008 рік

Добрий день, шановні пані і панове!

Дозвольте привітати вас від імені Незалежної Аудиторської компанії "УПК - Аудит Лтд", яка з листопада 2008 року виконує функції Аудитора Оптового ринку електричної енергії України.

Аудитор ОРЕ проводив свою роботу відповідно до умов договору з ДП "Енергоринок" та Технічного завдання, яким передбачено проведення наступних аудиторських процедур:

  • перевірка правильності розподілу Розпорядником коштів Оптового ринку електричної енергії України коштів з поточних рахунків із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії відповідно до встановленого НКРЕ алгоритму;
  • перевірка правильності розрахунків, які здійснює Розпорядник системи розрахунків згідно з Правилами ОРЕ;
  • надання висновків та рекомендацій щодо ефективності діючих Правил, Інструкції про порядок використання коштів оптового ринку електричної енергії, інших документів, які визначають основи функціонування оптового ринку електричної енергії України.

На виконання умов договору, Аудитором здійснено перевірку за листопад та грудень 2008 року, результати якої викладені у щомісячних Звітах Аудитора, які надіслані до Секретаріату Ради ОРЕ, ДП "Енергоринок", НКРЕ і Мінпаливенерго.

Крім того, на сьогодні здійснено перевірку за період із січня по червень 2008 року, результати якої увійдуть до загального звіту за перші 10 місяців 2008 року і будуть надані Аудитором згідно з умовами Договору до 10 квітня 2009 року. Тобто перевірено вісім місяців 2008 року і за результатами перевіреного періоду Аудитор звітує про наступне.

1. Діяльність Розпорядника коштів ОРЕ перевірена Аудитором з точки зору:

  • повноти врахування в розподілі коштів, отриманих на поточні рахунки Оптового постачальника електроенергії із спеціальним режимом використання,
  • дотримання порядку розподілу цих коштів, визначеного постановами НКРЕ, та
  • забезпечення виконання вимог Закону України "Про електроенергетику".

Розпорядник коштів здійснював розподіл та перерахування коштів відповідно до постанов НКРЕ. Ці постанови реалізовували вимоги Законів України "Про електроенергетику", "Про державний бюджет України на 2008 рік" та рішення уряду.

Проведені Аудитором перевірки засвідчили, що дії Розпорядника коштів за перевірений період в усіх суттєвих аспектах відповідали вимогам документів, які регламентують його діяльність.

2. Аудитор виконав процедури по дослідженню відповідності дій Розпорядника системи розрахунків Правилам ОРЕ, а саме:
2.1. Щодо складання заданих графіків навантаження та розрахунку складових оптової ціни закупівлі, за якою виробники електричної енергії, що працюють за ціновими заявками, продають електроенергію в енергоринок. Отримані у ході перевірки результати дають можливість зробити висновок, що робота Розпорядника системи розрахунків відносно:

  • вибору складу обладнання;
  • визначення розрахункової заявленої ціни, за якою упорядковувалися блоки;
  • розрахунку питомої економії витрат програмним забезпеченням Розпорядника системи розрахунків та вибору складу обладнання на розрахункові періоди мінімального покриття;
  • розподілу навантаження між блоками, вибраними до складу працюючого обладнання, виконана з дотриманням вимог Правил протягом всіх перевірених розрахункових періодів.

2.2. Щодо правильності формування оптової ціни продажу електричної енергії енергопостачальникам та розрахунку належних їм платежів.

Розрахунки, проведені Аудитором на основі програмного забезпечення, аналогічного тому, що використовуються Розпорядником системи розрахунків, підтвердили правильність його дій по формуванню оптової ринкової ціни продажу електричної енергії енергопостачальним компаніям та розрахунку належних платежів за електроенергію продану і куповану на енергоринку, за винятком окремих зауважень, які надані у Звітах.

Враховуючи те, що помилки, які мали місце у окремі дні місяця були виправлені у наступні періоди, Аудитор підтвердив за перевірений період відповідність дій Розпорядником системи розрахунків з цього питання Правилам ОРЕ.

2.3. Щодо дотримання положень Правил ОРЕ при веденні режиму роботи ОЕС України.

Аудитор відзначає, що ведення режиму роботи ОЕС України здійснюється Диспетчерський центр ДП "НЕК "Укренерго", який дотримується вимог Правил ОРЕ у межах наявних технічних, технологічних умов, а також нормативного регулювання.

Разом з тим, Аудитор звертає увагу на відсутність впровадженого у повному обсязі комплексу програмного забезпечення "Диспетчерський журнал". Не введений у повній мірі в експлуатацію програмний комплекс електронного диспетчерського журналу обмежує застосування всіх механізмів, визначених Правилами.

Відсутність всіх складових диспетчерського журналу призводить до зниження якості обробки отриманої інформації при аналізі команд диспетчера та їх належного виконання виробниками електричної енергії, які працюють за ціновими заявками, на підставі яких здійснюється формування вихідних даних для нарахування платежів цим виробникам.

Згідно з підпунктом 6.1.6 (а) Правил Диспетчерський центр повинен щодня не пізніше 11 години ранку надавати Розпоряднику системи розрахунків витяг з диспетчерського журналу, в якому фіксуються усі команди диспетчера, надані енергоблокам протягом доби та відповідно до додатка Б до цих Правил перераховані в заданий обсяг виробітку електричної енергії. На практиці, у Витязі з протоколу ведення диспетчерського журналу фіксується задане диспетчером навантаження енергоблоку на і-ту годину, а також погоджені диспетчером перезаявлені блоком значення максимальної та мінімальної робочої потужності. При цьому, розрахунок заданого обсягу виробітку електричної енергії не здійснюється та не оформлюється у вигляді вихідного документу; дана опція також не передбачена наявним програмним забезпеченням.

У цілому всі зміни перезаявок робочої потужності енергоблоків згідно з Правилами відображались у документі "Остання одержана перезаявлена робоча потужність" та, у разі їх погодження Диспетчером, також фіксувалися у документі "Витяг з протоколу ведення диспетчерського журналу". При цьому, мали місце випадки не надання енергоблоками перезаявок робочої потужності при зміні навантаження енергоблоків за ініціативою виробників електричної енергії, які зафіксовані у поточних звітах Аудитора.

Причинами цього є, зокрема, нечіткість визначення у Правилах критеріїв, за якими встановлюється ознака вимушеної роботи блоку за заявкою Виробника, що призводить до недосконалості як самого алгоритму так і його реалізації у програмному забезпеченні, яке використовує Диспетчер при підготовці документу "Ознака вимушеної роботи енергоблоку". У зв'язку з цим, Аудитор пропонує доопрацювати Правила ОРЕ у цій частині.

Перевіркою дотримання диспетчером графіків гарячого резерву (порядку навантаження/розвантаження блоків) встановлено, що при наданні команд на навантаження або розвантаження блоків диспетчер користується ними, однак, у зв'язку з тим, що графік гарячого резерву є статичним, який протягом ведення диспетчером режиму роботи ОЕС України та у випадках зміни навантаження блоків відповідно до команд диспетчера програмно не оптимізується та не оновлюється, то після першої ж команди диспетчера на зміну навантаження блокам, зазначений графік вже не може бути формально дотриманим і є таким, що повністю порушений.

Слід також зазначити, що відсутність належного програмного забезпечення, зокрема, "Радника диспетчера", яке на цей час не введене у дію, також суттєво ускладнює використання диспетчером графіку гарячого резерву при зміні навантаження блоків Виробників, працюючих за ціновими заявками.

Тому, з метою підвищення виконавчої дисципліни у частині належного дотримання диспетчером п.6.1.4 Правил ОРЕ, пропонуємо доопрацювати механізми застосування графіків гарячого резерву, зокрема, шляхом впровадження механізму перерозподілу резерву у процесі ведення режиму роботи ОЕС України. Крім того, потребують доопрацювання основні підходи щодо більш ефективного розміщення гарячого резерву на електростанціях у цілому. З метою практичної реалізації цих завдань є необхідним забезпечення диспетчера відповідним інструментарієм, - забезпечити прискорення запровадження програмного комплексу "Радник диспетчера".

Перевірка дотримання Правил ОРЕ при наданні команд на пуск блоків з холодного резерву та відключення блоків у холодний резерв ускладнена через відсутність формалізації у Правилах критеріїв того, як диспетчер повинен керуватися Порядками пуску блоків з холодного резерву при веденні режиму роботи ОЕС України та Порядком відключення блоків. У зв'язку з цим, Аудитор радить також доопрацювати Правила ОРЕ та встановити чіткий механізм застосування порядку пуску блоків з холодного резерву та відключення блоків у холодний резерв. Такий механізм, зокрема, має передбачати врахування Заданих графіків навантаження наступної доби, пропускну спроможність електричних мереж, можливість вибору в роботу дешевшого обладнання при наявності в Порядку пуску декількох блоків, що задовольняють вимогам до тривалості пуску від часу надання команди диспетчером, тощо.

Одним з основних зауважень є те, що рівень деталізації та формалізації правил і процедур на етапі розробки заданого графіку навантаження на наступну добу, встановлений Правилами ОРЕ, не відповідає належному рівню деталізації та формалізації процедур його застосування при диспетчеризації у реальному режимі часу. Загальний характер вимог Правил ОРЕ у частині диспетчерського управління виявив необхідність розширення і уточнення нормативної бази, яка регулює діяльність диспетчерського центру, а саме:

  • перш за все, Правилами не формалізований принцип економічного ведення режиму ОЕС України та, відповідно, не встановлена вимога до диспетчерського центру щодо необхідності дотримання Диспетчерським центром принципу економічної диспетчеризації в цілому;
  • крім того, у Правилах відсутні чіткі правила економічної диспетчеризації при веденні Диспетчером режиму роботи ОЕС України.
    Слід зазначити, що ДП "Енергоринок" розроблені пропозиції щодо чіткого встановлення порядку роботи диспетчера з економічного ведення режиму роботи ОЕС України з метою доопрацювання розділу 6 Правил ОРЕ. Однак, ці пропозиції на цей час не прийняті. На думку Аудитора, є необхідним активізувати роботу щодо доопрацювання Правил та надання їх на розгляд Ради ОРЕ.
    Крім цього, доопрацювання розділу 6 Правил ОРЕ є необхідним для забезпечення кореляції між вимогами нормативно-технічних документів, якими керується Диспетчер при оперативному веденні режиму роботи ОЕС України, та вимогами Правил.

У результаті аналізу стану документів, якими обмінюються ДП "Енергоринок" та ДП "НЕК "Укренерго" відповідно до Правил ринку, встановлено, що складові документу Заданого графіку навантаження, який РСР надає Диспетчерському центру згідно з вимогами Правил ОРЕ, не відповідають термінам, визначеним у Правилах. Наприклад, добовий графік, розроблений Розпорядником системи розрахунків та погоджений з Диспетчерським центром, згідно з Правилами ОРЕ визначається терміном: "Заданий графік навантаження на наступну добу", а у формальному документі, який в установленому порядку підписують уповноважені особи ДП "Енергоринок" та ДП "НЕК"Укренерго", він має назву: "Добовий графік навантаження". "Графік гарячого резерву (порядок навантаження/ розвантаження блоків)" у зазначеному документі визначений як "Вращающийся резерв"; "Порядок пуску блоків з резерву" визначений як "Холодний резерв з тривалістю пуску до 8 годин" і "Холодний резерв з тривалістю пуску більше 8 годин"; "Порядок відключення блоків у резерв до кінця розрахункової доби" визначений як "Порядок блоків на відключення", а "Порядок відключення блоків у резерв на ніч", як правило, не містить блоків на відключення. Таким чином, потребує приведення найменування складових документу Заданого графіку навантаження у відповідність з найменуваннями, визначеними у п.1.1.2 Правил ОРЕ.

Більш конкретно щодо пропозицій наданих Аудитором ОРЕ Ви зможете прочитати у Звітах, при цьому звертаємо увагу Членів оптового ринку, що всі надані зауваження актуальні не тільки у період роботи діючого ринку, але можуть стати ще більш проблемними у роботі нового ринку електричної енергії.

На жаль, відповідно до умов укладеного договору наша робота закінчується перевіркою діяльності Розпорядника коштів та Розпорядника системи розрахунків за 2008 рік, але ми можемо з певністю завірити, що Аудиторська компанія ТОВ "УПК - Аудит Лтд" має достатній досвід та кваліфікований персонал для подальшої співпраці і готова прийняти участь у розробці нормативних документів, які будуть забезпечувати функціонування нової моделі ринку електричної енергії України.

Дякую за увагу.