6. Завдання, які повинні бути розв'язані в процесі функціонування та розвитку оптового ринку електричної енергії, їх пріоритетність та заходи, необхідні для розв'язання завдань
Розвиток конкуренції має відбуватися у таких напрямах:
-
а) створення відповідно до норм європейського законодавства стосовно доступу до ринку такого механізму, згідно з яким інвестування в будівництво нових виробничих потужностей буде відбуватися на конкурентній основі з проведенням тендеру.
- оператор системи та оператор магістральних мереж щорічно надає відповідному державному органу середньостроковий та довгостроковий аналіз балансу споживання та постачання електричної енергії в ОЕС;
- на основі аналізу оператора системи та оператора магістральних мереж та пропозицій стосовно нових інвестицій відповідний державний орган складає та затверджує довгостроковий план розвитку ОЕС. Цей план затверджується Кабінетом Міністрів України один раз на рік;
- на основі затвердженого довгострокового плану розвитку ОЕС відповідний державний орган визначає необхідні терміни, місце розташування, тип та інші характеристики необхідних нових виробничих потужностей та проголошує тендер. Переможець тендеру визначається відповідно до прозорої процедури (яку необхідно розробити) та отримує дозвіл на будівництво необхідної виробничої потужності;
- створити конкурентні ринки палива та забезпечити вільний доступ виробників до цих ринків;
- удосконалити планування графіка та диспетчеризацію на цінових заявках згідно з правилами ринку;
- надати виробникам право вибирати, які електростанції експлуатувати та пропонувати в ринок, які станції поставити у консервацію, або вивести з експлуатації згідно із законодавством України. Проте, з метою запобігання зловживанням ринковою владою передбачити зобов'язання виробників заявляти в ринок всю технічно спроможну потужність;
- надати виробникам право формувати рівень цінової заявки відповідно до очікуваного балансу попиту та пропозиції, та отримувати доходи за енергію, яка продана, виключно із граничної ціни системи на основі заявок (вони також можуть отримувати дохід від надання системних послуг та платежів за виконання команд диспетчера). Проте, щоб запобігти зловживанню ринковою владою, або якщо буде визнано, що ринок не є повністю конкурентним, регулюючий орган може розробити правила обмежень цінової заявки. У цьому випадку, тобто коли цінова заявка стає обмеженою або регульованою, можуть бути введені додаткові платежі, які розробляються та використовуються як стимулюючі механізми (такі, як плата за потужність, плата за маневреність тощо). Причини запровадження такого регулювання та спеціальних платежів мають бути чітко обґрунтовані. Необхідно також проводити моніторинг платежів з метою підтвердження досягнення результату, тобто забезпечення оптимальних цінових сигналів. Цінові сигнали в умовах регулювання мають бути відносно сталими та не призводити до зловживань і викривлень у ринку. Щоб зберегти рівень цінових сигналів, які сформувались на ринку, розподіл коштів повинен здійснюватись у повній відповідності принципу пропорційності вартості електричної енергії, яка продається виробником;
Згідно з директивами Європейського співтовариства дозволяються дві процедури доступу до ринку виробництва: санкціонування та/або тендер. Законодавством України слід визначити застосування цих процедур.
У разі проведення тендеру доцільно передбачити дотримання певних умов:
б) створення відповідно до норм європейського законодавства та Енергетичної хартії недискримінаційних процедур щодо експорту, імпорту та транзиту електричної енергії;
в) створення умов для підвищення конкуренції між тепловими енергогенеруючими компаніями на ринку подання цінових заявок на день вперед.
Основою для конкуренції є можливість для енергогенеруючих компаній вільно закуповувати паливо та інші складові, вкладати інвестиції та експлуатувати свої станції за умови обов'язкового виконанням правил, передбачених нормативно-технічними документами. Кожна енергогенеруюча компанія має отримувати кошти за принципом пропорційних платежів.
Отже, пропонуються такі заходи:
г) створення умов для участі не тільки теплових, але й атомних енергогенеруючих компаній на ринку подання цінових заявок на день вперед.
Принцип застосування ГЦС разом з платою за потужність є основою формування ціни на електричну енергію на ОРЕ. Необхідною умовою участі атомних станцій на ринку подання цінових заявок на день вперед є внесення відповідних змін до Правил ринку і документів НКРЕ та інших документів (особливо тих, що стосуються подання заявок, встановлення ГЦС та плати за потужність) для врахування особливостей подання заявок атомною енергогенеруючою компанією;
д) створення умов для конкуренції між постачальниками електричної енергії на оптовому та роздрібному ринку.
Основою розвитку конкуренції між постачальниками електричної енергії на оптовому та роздрібному ринку є поступове запровадження системи двосторонніх договорів на купівлю електричної енергії між виробником, постачальником та/або споживачем в установленому порядку.
Необхідно передбачити систему гарантування для забезпечення постачання електричної енергії всім споживачам (в тому числі населенню) навіть у разі повної конкуренції в цій області.
Необхідно розробити детальні процедури на випадок зміни постачальника електричної енергії.