6.2.14. Удосконалення податкового законодавства та оптимізація оподаткування в електроенергетичній галузі

Загальна ситуація в електроенергетичній галузі, виходячи з розрахунків за податковими зобов'язаннями, свідчить про наявність негативних наслідків застосування методу "нарахування" (по першій події, що сталася: надходження коштів або відпуск товару), зокрема, спостерігається зростання обсягів заборгованості із сплати податків. Окрім того, враховуючи специфіку товарної продукції електроенергетичної галузі - електричної енергії, що полягає в одночасності її виробництва та споживання, і, як наслідок, неможливості зберігання її на складі, виробники та постачальники позбавлені можливості податкового планування, що негативно відображається на результатах їх господарської діяльності.

Слід також зазначити, що існує проблема припинення виробництва електричної енергії навіть в умовах неповної оплати електричної енергії з метою збереження сталої роботи енергетичної системи. Застосування, при цьому, методу "нарахування" податкових зобов'язань по податках на прибуток та на додану вартість, який діє в Україні з початку 2001 року, призводить до значного "вимивання" обігових коштів підприємств галузі та, відповідно, неможливості здійснення розрахунків з контрагентами.

Ситуація загострюється ще й тим, що в галузі існує проблема неповної поточної оплати за електричну енергію, в першу чергу з боку бюджетних організацій, вирішення якої потребує впровадження кардинальних заходів (в тому числі з боку держави) і певного часу.

В останні роки практично єдиним джерелом фінансування чи забезпечення окупності проектів будівництва, добудови, модернізації, об'єктів електроенергетичної галузі, які мають стратегічне значення для України, є цільові надбавки до тарифів на електричну енергію для підприємств електроенергетики та надбавки до оптової ціни на електричну енергію. В умовах застосування методу "нарахувань" щодо податкових зобов'язань та існування проблеми неплатежів, наявність якої не дозволяє отримати кошти цільової надбавки в повному обсязі, використання цього джерела не можна вважати ефективним, насамперед в частині накопичення додаткових боргів підприємств електроенергетики перед бюджетом.

Можливі шляхи оптимізації податкового законодавства:

  • з огляду на зазначене та з урахуванням того, що відповідно до Конституції України податкова система, податки і збори (обов'язкові платежі) встановлюються винятково законами, можна зробити висновок про необхідність внесення змін в частині застосування "касового" методу нарахування податків для підприємств електроенергетичної галузі в Закони України "Про податок на додану вартість" та "Про оподаткування прибутку підприємств";
  • крім того, враховуючи виключне значення для електроенергетики механізму інвестування через цільові надбавки та нагальну необхідність його удосконалення, потрібно відновити пільги з виплати податку на прибуток, які діяли до 1 січня 2002 р., для підприємств - платників податку, що отримують кошти як цільові надбавки у складі ціни продажу електричної енергії та послуг;
  • застосування методу прискореної амортизації основних фондів для об'єктів електроенергетичної галузі;
  • відмова від застосування податкової застави електричної енергії.

Рішення щодо оптимізації податкового законодавства має прийматися за результатами техніко-економічного обґрунтування з врахуванням конкретних економічних і фінансових умов діяльності платників податків - споживачів електричної енергії та підприємств електроенергетичної галузі.