6. Завдання, які повинні бути розв'язані в процесі функціонування та розвитку оптового ринку електричної енергії, їх пріоритетність та заходи, необхідні для розв'язання завдань
Значна кількість проблем, які мають місце на ОРЕ та на роздрібному ринку електричної енергії, спричинена несумлінним виконанням своїх договірних зобов'язань як між самими учасниками ОРЕ, так і між споживачами електричної енергії та учасниками ОРЕ. Посилення відповідальності за порушення договірних зобов'язань та більш широке впровадження механізмів забезпечення їх виконання є необхідними передумовами покращання стану розрахунків на ОРЕ та розвитку електроенергетичної галузі в цілому.
Слід закріпити в законодавстві застосування між учасниками ОРЕ та між споживачами електричної енергії та учасниками ОРЕ передбачених законодавством механізмів забезпечення виконання договірних зобов'язань (застава, порука, неустойка, аванс). Зокрема, внести до Закону України "Про електроенергетику" зміни, згідно з якими встановити, що застосування механізму забезпечення платіжних зобов'язань є обов'язковою умовою договорів купівлі-продажу електричної енергії як між учасниками ОРЕ, так і між споживачами електричної енергії та учасниками ОРЕ.
У зв'язку з тим, що ОРЕ створюється на підставі договору між його учасниками, необхідно посилити відповідальність сторін договору за чітке виконання його положень. Для цього необхідно внести зміни до законодавства в частині обов'язкового виконання всіма сторонами умов Договору.
З метою закріплення господарсько-правової відповідальності учасників ОРЕ доцільно внести зміни до законодавства, передбачивши визначення додаткових критеріїв та підстав застосування до несумлінних учасників ОРЕ оптимального співвідношення різних видів відповідальності (залежно від тяжкості наслідків правопорушення та вини правопорушника, наприклад:
- штрафних санкцій (штрафу, пені);
- оперативно-господарських санкцій (переведення несумлінного платника на акредитивну форму розрахунків чи на попередню оплату продукції);
- господарсько-адміністративних штрафів (сплачуються до державного бюджету);
- планово-госпрозрахункових санкцій (зниження регульованого тарифу тощо);
- господарсько-організаційних санкцій (обмеження діяльності, тимчасове зупинення дії ліцензії, анулювання ліцензії тощо).
Застосування таких санкцій покладається на державний орган регулювання електроенергетики відповідно до законодавства.
Також вбачається доцільним розробити заходи для удосконалення законодавства з метою посилення адміністративної, кримінальної відповідальності за правопорушення в електроенергетиці. Необхідно розробити та внести відповідні зміни до Кодексу про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу з метою чіткого визначення відповідальності за крадіжку електричної енергії, псування та/або крадіжки електроенергетичного обладнання. Також необхідно закріпити в законодавстві та забезпечити застосування механізмів відшкодування шкоди, заподіяної енергетичним підприємствам неправомірними діями правопорушників.