6. Завдання, які повинні бути розв'язані в процесі функціонування та розвитку оптового ринку електричної енергії, їх пріоритетність та заходи, необхідні для розв'язання завдань
Обов'язковими передумовами, які сприятимуть будівництву та модернізації об'єктів об'єднаної енергетичної системи України, є наявність комплексної програми її розвитку, оптимізація ціноутворення в галузі та врегулювання питання доступу виробників до електричних мереж.
Ціноутворення в секторі електроенергетики повинне бути таким, щоб енергетичні компанії мали можливість реалізувати інвестиційні проекти. Це означає, що структура та рівень ціни повинні забезпечувати енергетичним компаніям можливість повернення вкладених сум інвестицій та відшкодування всіх пов'язаних з цим інвестиційних витрат.
Для підприємств, які здійснюють регульовані види діяльності (передачу електричної енергії магістральними чи місцевими (локальними) електричними мережами), ціноутворення повинно базуватися на відповідній методиці, яка розробляється та затверджується органом державного регулювання діяльності в електроенергетиці.
На сьогоднішньому етапі розвитку доцільно використовувати методики на основі витрат та регульованої норми прибутку, в тому числі збільшення норми прибутку на величину цільової надбавки до тарифу. Така методика розробляється та затверджується органом державного регулювання діяльності в електроенергетиці. Сума регульованого прибутку залежить від вартості активів, що використовуються для обслуговування споживачів, включаючи інвестиції, які вже здійсненні або будуть здійсненні протягом регульованого періоду. Для розрахунку тарифу визначається регульований рівень доходу енергокомпанії, який складається із всіх обгрунтованих операційних витрат та прибутку на певний період регулювання. Норма прибутку - це відсоток, який визначається органом державного регулювання діяльності в електроенергетиці виходячи із вартості капіталу на ринку, ризику, пов'язаного із впровадженням інвестиційних проектів, та індексу інфляції.
Для залучення інвестицій компанії можуть використовувати як власний прибуток, так і кредити фінансових та банківських установ. В обох випадках існують витрати, пов'язані із залученням коштів, які повинні відшкодовуватись. В першому випадку - це дивіденди акціонерам, що підлягають сплаті в майбутніх періодах, в другому випадку - відсотки з кредитів. Ці витрати плюс податок на прибуток відшкодовуються за рахунок прибутку.
Повернення сум інвестицій відбувається через амортизаційні відрахування або надбавку до тарифу. Терміни та метод нарахування амортизації та термін, на який вводиться надбавка до тарифу, визначаються регулюючим органом. Додатковим стимулом для внесення інвестицій є застосування прискореної амортизації активів, що були придбані під час здійсненні інвестицій.
Методику на основі витрат та регульованої норми прибутку, в тому числі збільшення норми прибутку на величину цільової надбавки до тарифу, доцільно застосовувати для будівництва та модернізації об'єктів НЕК "Укренерго", а також атомних і гідровиробників, якщо їхні ціни регулюватимуться.
Підприємства, які здійснюють нерегульовані види діяльності, а саме виробництво та постачання електричної енергії, самостійно приймають рішення про здійснення інвестиційних проектів та всі інвестиційні витрати відшкодовуються за рахунок тієї ціни, яка склалася у конкуренції з іншими учасниками ринку. Стимулом для виробників до здійснення інвестицій є плата за потужність. При виникненні дефіциту потужності орган регулювання електроенергетики підвищує плату за потужність, що і буде відповідним ціновим сигналом.
Таким чином, якщо діяльність компанії підлягає регулюванню і вона самостійно приймає рішення про здійснення інвестицій, то джерела інвестицій визначаються менеджментом, а інвестиційні витрати відшкодовуються через регульовану ціну. У процесі здійснення компанією регульованої або нерегульованої діяльності та прийнятті самостійного рішення про залучення інвестицій за рахунок кредитів міжнародних фінансових організацій під гарантії держави, інвестиційні витрати відшкодовуються через ціну та за рахунок коштів державного бюджету. Якщо інвестиційний проект реалізується за рішенням державних органів, то фінансування здійснюється за рахунок бюджетних коштів на безповоротній основі.
В усіх цих випадках необхідно передбачити заходи для уникнення викривлення ціни на користь одних учасників ОРЕ за рахунок інших.
З метою створення сприятливих умов для будівництва та модернізації об'єктів ОЕС необхідне удосконалення законодавства в частині оподаткування та амортизації, а саме:
- не оподатковувати прибуток, що реінвестується на розвиток виробництва, податком на прибуток;
- розробити законодавство про амортизаційні нарахування, яке б враховувало економічну сутність та стимулювало залучення інвестицій.