6.2.6. Забезпечення повної поточної оплати за електричну енергію

Неповна поточна оплата є однією з основних проблем, яка загострила відносини між суб'єктами ОРЕ та суттєво погіршила фінансово-економічний стан енергетичних компаній.

Однією з об'єктивних причин, які зумовлюють неповну поточну оплату, є неможливість відключення деяких неплатників через специфіку конфігурації електричних мереж в Україні. У деяких випадках неплатник не може бути відключений енергопостачальною компанією у зв'язку із складною конфігурацією мереж, що склалась історично, коли живлення одних споживачів здійснюється транзитом через електричних мережу інших. Розв'язання цієї проблеми можливе лише шляхом оптимізації конфігурації електричних мереж, що є фундаментальним, дорогим та довгостроковим заходом. Як правило, це доцільно провадити лише в окремих регіонах під час проектування нових або повної реконструкції наявних електричних мереж. Питання має вирішуватись у довгостроковій перспективі.

Разом з тим, вже зараз пропонується застосувати інші заходи, які дозволяють уникнути проблем, що впливають на рівень поточної оплати за електричну енергію, а саме:

  1. закріплення у законодавстві:
    • відповідальності (адміністративної та кримінальної) за розкрадання електричної енергії у разі самовільного підключення до електричних мереж і споживання електричної енергії без приладів обліку, пошкодження приладів обліку, розукомлектування та пошкодження об`єктів електроенергетики, розкрадання майна цих об`єктів;
    • права енергопостачальників припиняти постачання електричної енергії споживачам, які не здійснюють оплату електричної енергії відповідно до умов договорів;
    • права енергопостачальників отримувати з визначених джерел відшкодування витрат за здійснення постачання електричної енергії категоріям споживачів, яким встановлені пільги щодо оплати спожитої електричної енергії, а також визначеним екологічно небезпечними або соціально важливими підприємствам, яким не може бути припинено постачання електричної енергії у разі їх неплатоспроможності;
    • положення, що енергопостачальник не несе відповідальності за наслідки повного припинення живлення споживача, який не виконує умов договору щодо оплати спожитої електричної енергії, в тому числі і живлення аварійної броні, у разі, якщо таке відключення було здійснено відповідно до процедур, обумовлених відповідними нормативно-правовими актами;
    • чіткого визначення відповідальності органів виконавчої влади за втручання в оперативне регулювання режимів енергоспоживання;
    • відновлення практики стягнення пені з побутових споживачів у разі несвоєчасного внесення плати за електричну енергію;
  2. визначення переліку екологічно небезпечних або соціально важливих підприємств, яким не може бути припинено постачання електричної енергії у разі їх неплатоспроможності, із зазначенням відповідних джерел фінансування;
  3. внесення змін до законодавчих актів, згідно з якими окремим категоріям громадян надаються пільги в оплаті щодо спожитої електричної енергії, визначення для всіх категорій таких споживачів джерел фінансування пільг, а також нормування обсягів відпуску електричної енергії за пільговими тарифами;
  4. обов'язкове врахування під час щорічного формування видатків державного бюджету для включення у Закон "Про державний бюджет України" фінансування у повному обсязі потреб бюджетних підприємств, установ і організацій в електричній енергії, а також пільг та субсидій щодо оплати спожитої електричної енергії;
  5. забезпечення своєчасного фінансування поточних видатків бюджетних підприємств, установ і організацій на оплату електричної енергії в межах затверджених кошторисів;
  6. внесення змін до Правил користування електричною енергією з метою чіткого визначення процедури припинення постачання електричної енергії на рівні аварійної броні у разі невиконання споживачем умов оплати електричної енергії відповідно до договору та поступового впровадження порядку попередньої оплати за електричну енергію споживачами;
  7. удосконалення тарифоутворення на послуги енергопостачальних компаній в частині включення до відповідних тарифів витрат на запобігання понаднормативних втрат електричної енергії та впровадження сучасних систем комерційного обліку електричної енергії;
  8. посилення вимог щодо організації збутової діяльності в умовах ліцензування діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом;
  9. сприяння запровадженню системи забезпечення договірних зобов'язань щодо оплати купленої на ОРЕ, а також системи забезпечення договірних зобов'язань між енергопостачальниками та споживачами щодо оплати електричної енергії.